Ajattelin aloittaa tällaisen taideanalyysi-blogin koska mielestäni on tärkeää tuoda esille näitä unohdettuja taideteoksia joita välillä havaitsee ympäristössään. Nämä taiteilijat ansaitsevat oman äänen vaikkeivät julkisesti tunnustettuja ja kunnioitettuja olekaan! Analysoin siis erilaisia taideteoksia ja niitä saa myös minulle lähettää jos jonkun vastaavanlaisen teoksen jossain sattuu huomaamaan.

Kuvan mahdollinen sisältö: kasvi ja ulkoilma

Mukavaa että meille tänne Kangaslammellekin on viimein saatu korkeakulttuuria tämän taideteoksen merkeissä.
Ajattelin siis kirjoittaa siitä pienen taideanalyysin.
Tekniseltä kannalta tarkastellessa teos on jo itsessään hyvin vaikuttava; taustan ja tekstin kontrasti on vahva jolloin teos suorastaan hyppää silmille. Teoksen yläpuolella olevat roskakatoksen kalterit vielä terävöittävät itse tekstin sisältöä ja luovat ikäänkuin mielikuvan siitä minkälaisessa näkymättömässä vankilassa tekijän kaltainen pieni ihminen elää tässä VARTIJA HOMO -johteisessa byrokraattisessa yhteiskunnassa.
Kautta aikain taiteessa on ollut tärkeänä ja olennaisena osana tietynlainen antiautoritäärisyys, ellei jopa suoranainen anarkismi, joskin tietyissä diktatuureissa se on pitänyt piilottaa hienoisiin nyansseihin taideteoksissa. Auktoriteetin uhmaamisen rangaistuksena kun on voinut seurata jopa kuolema.
Nyky-yhteiskunnassa on kuitenkin näennäinen sananvapaus ja sitä tämän teoksen tekijä on käyttänyt taitavasti hyväkseen ilmaisemalla mielipiteensä selkeästi kursailematta. VARTIJA HOMO viittaa samalla auktoriteettiin kuin myös sen niin sanottuun häpäisemiseen. Homous on nyky-yhteiskunnassa toki hyväksyttyä vaikka matkaa on vielä taittamatta, mutta homo on haukkumasanana edelleen hyvin yleinen. Näin ollen VARTIJA HOMO sanomana alentaa auktoriteetin henkistä valtaa alempaansa kohtaan.
Symboliikka on myös hyvin vahvaa, kuten ensimmäisessä kappaleessa mainitsin. Sommittelu kaltereiden alapuolelle on toimiva, sekä nuo alemmassa laudassa olevat kaksi läikkää luovat mielikuvan jonkinasteisesta luovuttamisesta. Mahdollisesti voimantunnoissaan turhautuneisuus on siis purkautunut VARTIJA HOMO -tekstin muodossa ja sen jälkeen on syntynyt suoranainen epätoivo eikä ole jaksanut enää muuta tehdä kuin nuo kaksi läikkää?
Kaikesta huolimatta taideteos on hyvin sävähdyttävä ja aiheuttaa voimakkaita tuntemuksia varmasti itse kunkin rivikansalaisen mieleen. Kukapa meistä ei olisi joskus ajatellut että VARTIJA HOMO mutta vain rohkeimmat meistä päästävät luovuutensa valloilleen ja kirjoittavat sen roskakatoksen seinään.
Kaiken kaikkiaan annan tälle taideteokselle arvosanaksi 6/5 ja suosittelen leikkaamaan tuon roskakatoksen seinän irti ja lähettämään sen Metropolitaniin tai Louvreen tai edes Helsingin Taidemuseoon. Kyllä tämä nyt on kuitenkin Mona Lisaan tai Huutoon verrattavissa oleva taidehistoriallisesti merkittävä teos.